Druid a Šaman

Pro zjednodušení popisu se budeme nejprve věnovat druidovi a jeho schopnostem, neboť šamanova moc je menší, omezenější, neboť nedošel na cestě k poznání salů (správců přírody) tak daleko a proto volí trochu jiné cesty, jak je přesvědčit, aby mu pomohli a splnili, co si přeje.

Salové

Jsou to nehmotné, teoreticky nesmrtelné bytosti podobné duším smrtelníků, kteří spravují v přírodní úrovni jednotlivé aspekty přírody a snaží se dosáhnout jakéhosi kompromisu mezi sebou. Dříve usilovali o harmonii a sloužili živlovým bohům Sedmnáctky a Aurionovi. Po Démonově rituálu, který vyústil ve smrt Khara, se však jejich působení změnilo.
Již nejsou tolik ochotni Sedmnáctce pomáhat a jsou agresivnější a tvrdohlavější ve spravování svého živlu a často tak mezi sebou soupeří více než kdy dříve.

Salové mají omezené vnímání reality kolem sebe. Nemají hmotné tělo a tak slyší a vidí a cítí jen skrze živel, který spravují. Tím je zkreslený i jejich pohled na svět, paměť, vnímání času a jiné záležitosti.

Saly dokáží vnímat rostliny a zvířata, bytosti spjaté s přírodou jako jsou lesní skřítci, elfové, nebo naopak osoby živly dosud neposkvrněné jako malé děti či hlupáci a snílci.
Lze je spatřit či s nimi komunikovat prostřednictvím magie astrálního a psychického směru, dokáží to někteří kněží a hlavně pomocí přírodní magie, tedy druidismu, či šamanismu s nimi komunikují druidové/šamani.
Když si to sal přeje, dokáže se zjevit každému smrtelníkovi a nabývá pak podoby, jakou mu ve svých představách onen smrtelník přisuzuje. Přirozená podoba salů je éterická a nestálá.

Salové se přítomnosti lidí a jiných inteligentní ras spíše straní a vyhýbají a to proto, že často salům brání v jejich správě daného živlu. Ať už jde o lov, domestikaci a chov zvířat (= zvířena); kácení stromů, zemědělství, vypalování (= rostlinstvo); stavění větrolamů, větrných mlýnů a vůbec stavba jiných překážek (= vzduch); orba, zástavba, dolování a těžba (= země); či úprava vodních koryt, stavění rybníků, zavlažování atd (= voda).

Výskyt salů je tak jednak omezen nepřirozeným (viz výše) působením na jednotlivé živly, tak i nepřítomností konkrétních živlů. Tam kde je sucho se nebude vyskytovat sal vody a nejspíše ani sal rostlin a velmi pravděpodobně salové zvířat budou na takovém místě také oslabení. Naopak salové země a vzduchu budou přítomní hojně a budou mít velkou moc.

Živly

Živly jsou to, co salové spravují a to co Myšlenkové bytosti v prehistorii Asterionu svou mocí stvořily. Salové je rozmnožují, zachovávají, chrání a velebí. Lidem a jiných inteligentním rasám jsou logicky nejbližší zvířata a pak rostliny, neboť stejně jako ony, i lidé jsou z poloviny složeni živly života a jsou tak nejkomplexnějšími formami na Asterionu. I proto se druidové nejvíce věnují právě těmto doménám živlů a komunikují právě s jejich saly. Oheň se v přirozeném stavu na Asterionu vyskytuje pouze blízko jádra, při požárech, u sopek, a nebo pak díky slunci na rozpálených píscích pouští, při nejteplejších letních dnech, kdy vzduch stojí, voda se vypařuje a stvoření života odpočívají a snaží se udržet zbytky vláhy. Hlavně proto nalezneme na Asterionu jen málo druidů, kteří by uměli komunikovat se saly ohně.

Druidismus

Druidy lze označit za kněze přírody. Vedle bohů ctí i samotnou přírodu a její patrony – saly – mnohdy velmi mocné bytosti pocházející nejspíše ze Vnějšího světa. Na rozdíl od bohů mají ale salové omezené pole působnosti. Proto je moc druidů často správně spojovaná pouze s určitým místem.

Aby někdo mohl být označen za druida, nebude chtít po salech nikdy to, co jim uškodí, co příliš naruší ekosystém, tedy to, co salové spravují.

Volání

Druid sala nejprve volá. Obvykle si pomáhá něčím, co představuje živel, který volaný sal spravuje. Buď skrze svého zvířecího společníka nebo přítomné zvíře, imitací zvukového projevu daného zvířete a tak podobně, u rostlin zase přiložením dlaně na kořen/kmen stromu, či ulehnutím do trávy na louce, vzdušné saly druidové často volají pomocí hvízdání či zpěvu směřovanému k nebi, pomocí dechového hudebního nástroje nebo holotropním dýcháním. Vodní duchy přírody pak nejlépe druid přivolá rozčeřením hladiny, ponořením se do vody, nastavením tváře padajícímu dešti nebo si musí pomoci vodou v nádobě a jejím zaštěrkáním či drobnou úlitbou na zem. Zemní saly pak zaujme nejvíce klepáním kamene o kámen, přiložením dlaně na skálu, či zabořením končetiny do hlíny.

To, jestli je přítomný daný živel či jak moc významný vzorek živlu má druid u sebe, určuje jeho šance na přivolání sala. Jestli žádá mocného sala o mocný úkaz nebo malého jen o drobnou službičku a, jestli je v končeném důsledku onen sal skutečně někde na blízku, nakonec rozhoduje o době přivolání a úspěchu v jeho vyslyšení. Nejspíše ne posledním faktorem pak je i druidova spřízněnost s daným salem.

Slabší salové slyší druida jen na krátkou vzdálenost, kdežto ti mocní jsou schopni pomoci druidovy i na míle daleko.

V oblasti, kde není nebo je velmi málo zastoupen konkrétní živel, se pak nemůže vyskytovat mocnější sal, který daný živel spravuje. Oblasti je pak možné dle výskytu živlu klasifikovat pojmenováním a přiřazením odpovídající moci nejmocnějších salů, kteří se v oblasti mohou a chtějí vyskytovat a současně u nich určit obtížnost pro Vzývání:

Tabulka výskytu salů

Neúspěch ve Vzývání (viz níže) u druidů většinou znamená, že se druidovi nepodařilo konkrétního sala kontaktovat, nebo že ho druid nedokázal přesvědčit.

Vzývání

Série rozhodnutí, které předchází Vzývání:

  • 1. Druid určí, o jaký Úkaz bude chtít sala žádat => typ a moc sala (vody, vzduchu, země, zvířat, rostlin; případně salové ekosystémů – 4. a vyšší stupně).
  • 2. Vypravěč určí výskyt takového sala, který by úkaz mohl zprostředkovat => úprava Obtížnosti Vzývání dle výskytu salů.
    • U Příslibu se tato úprava obtížnosti určuje u obou hodů separátně dle výskytu salů v místě Přislíbení úkazu a v místě Vyvolání úkazu.
  • 3a. Druid se může rozhodnout žádat mocnějšího sala a tím umocnit požadovaný Úkaz => navýšení stupně Úkazu a tedy i obtížnosti a následného trvání či oblasti působení Úkazu (verze úkazu II., III., atd…)
    • U Příslibu je adekvátně navýšena vzdálenost od výskytu sala a trvání tohoto Příslibu.
    • Druid se může rozhodnout mocnějšího sala žádat o Příslib základní verze Úkazu. V takovém případě pak u druhého hodu není navýšen stupeň a tedy ani obtížnost za mocnějšího sala, a velikost oblasti pro vyvolání Příslibu a jeho trvání je určena prvním hodem. Platí ale omezení, že druid nikdy nemůže žádat o Příslib mocnějšího sala, než je jeho dosažený stupeň dovednosti Vzývání.
  • 3b. Vypravěč určí, jestli se mocnější sal daného živlu v oblasti vůbec vyskytuje => dle Tabulky výskytu salů.

Pokud Druid nemá při Vzývání k dispozici relevantní zdroj živlu nebo něco, co ho dobře zastupuje, Vzývání je automaticky neúspěšné.

Druid nutně nepotřebuje ke Vzývání hlas či gestikulaci rukou jako je tomu u Čaroděje. Pomáhá si však jinými prostředky a formami (viz výše – Volání). Na rozdíl od čaroděje ale tyto prostředky nemůže vynechat. Bez nich se o Vzývání nemůže pokoušet.

Spřízněnost s živly

Pokud druid komunikuje a žádá o úkazy saly konkrétních živlů, více jejich doméně začíná rozumět a je pro něj snazší takto činit:

  • 7 – 9 úkazů = praktikant = druidovo Vzývání sala z daného živlu je rychlejší, jako by měl Vzývání o 1 stupeň vyšší; v místech alespoň s nadměrným výskytem salů daného živlu (5. řádek v tabulce výskytu) má druid obtížnost na hody Obezřetnosti a Přežití v přírodě o 1 nižší.
  • 10 – 13  úkazů = kompetent = -1 jednička při hodu na Vzývání sala daného živlu (aspoň 1 úspěch); trvání Příslibů salů z daného živlu se počítá jako o 1 z vyššího stupně (pokud sal daného živlu takového stupně se v oblasti vyskytuje).
  • 14-17 úkazů = expert = +1 Obliba u salů daného živlu (projevuje se u úkazů ze 4. a vyššího stupně); vzdálenost od výskytu u Příslibů salů daného živlu se počítá jako o 1 z vyššího stupně (pokud sal daného živlu takového stupně se v oblasti vyskytuje).
  • 18 a více úkazů = mistr = -2 jedničky (viz výše); +2 Obliba u salů daného živlu (projevuje se u úkazů ze 4. a vyššího stupně).

1. až 3. stupeň úkazů:

  • S těmito úkazy si hravě poradí jakýkoliv sal. Není k nim potřeba nic víc, než odhodlání, trocha času a samozřejmě podmínka, aby se v okolí místa vykonání vhodný sal vyskytoval.
  • O úkazy z těchto stupňů se žádá několik tahů až desítky minut.
4. a vyšší stupeň úkazů:
  • Je potřeba oslovit ducha celého místa (lesa, jezera, hor, řeky a podobně). K tomu je potřeba najít vhodné místo a zvolit vhodný čas a vykonat obětní rituál, který přivolá pozornost tak mocného sala.
  • O úkazy z těchto stupňů se žádá několik hodin, někdy i celé dny.
  • Takto mocné úkazy jsou až na výjimky v moci pouze druidů, ne šamanů.

Obětní rituál

Provádí se na místě, které je pomyslným srdcem dané oblasti, posvátným místem, kam se častěji upínají smysly salů. Často jde o skrytá místa, těžko dostupná. Pokud o takovém místě druid neví, může ho nalézt různými způsoby:

  • může skrze slabší úkaz (Komunikuj se salem) požádat libovolného sala, aby tam druida dovedl
  • může se samozřejmě poptat místních, jiných druidů, lovců, kořenářek, které mu mohou dát přesný popis cesty, nebo alespoň vodítka k nalezení takového místa
  • druid se může o nalezení takové místa pokusit svépomocí běžným hledáním a pozorováním přírody. V takovém případě provádí hod:
    • Postřeh + Přežití v přírodě ~ 9
      • hod může opakovat každý den
      • počet úspěchů pak udává jednak pohodlí při cestě a jednak dobu, za jakou ono vytoužené místo nakonec nalezne

Určení vhodné doby a samotný rituál už může mít mnoho podob, závisí na Vypravěči.

Provedení a trvání rituálu

Rituál nesmí být ničím přerušen, nesmí dojít k nezvaným návštěvám, nehodám a jiným událostem, které mohou ducha přírody odradit od jeho návštěvy. V opačném případě může být druid i s narušiteli považován za nezvaného hosta (rozhoduje Vypravěč).

Pokud druid žádá rituálem o úkaz z nižšího stupně, než je jeho Vzývání, zkracuje se násobně provedení rituálu. Což mohou být běžně hodiny, nebo i několik dní. Rituál je zakončen hodem na Vzývání (viz níže) a ten určí, jestli bylo celé druidovo snažení úspěšné.

Doba vzývání

Doba vzývání je daná zkušeností druida/šamana a stupněm úkazu, jehož výše je ovlivněna přítomností živlů, tedy salů. U mocnějších úkazů (4. a vyšší) je Vzývání provedeno pomocí Obětního rituálu, který má svou vlastní dobu provedení.

Stupeň požadovaného úkazu není fixní. Může být vyšší, pokud v okolí relevantní salové nemají takovou moc a nebo naopak nižší, když je jich tam přehršel. Na základě toho se i patřičně mění Obtížnost hodu i samotná doba Vzývání. Ne však samotná moc úkazu a jeho dopad na magické pole.

Vyšší stupeň Vzývání při sesílání úkazů z nižších stupňů zkracuje dobu vzývání o:

  • 1. stupeň úkazů: základ – rozdíl stupňů * tah
  • 2. stupeň úkazů: základ – rozdíl stupňů * minuta
  • 3. stupeň úkazů: základ – rozdíl stupňů * 10 minut
    • talent Trpělivost (viz níže) se aplikuje před odečtením výše uvedených hodnot.
    • odečet doby vzývání se provádí až po určení výše stupně úkazu

Následující hod reprezentuje jak ono Volání, tak přesvědčování a komunikaci se salem a ovlivňuje míru pomoci duchů přírody, tedy moc konkrétního úkazu.

    • Charisma + Vzývání ~ 6 až 8 *

      • obtížnost 8 se vztahuje na úkazy z nejvyššího dosaženého stupně dovednosti Vzývání. S nižším stupněm úkazu rovnoměrně klesá i obtížnost až k hodnotě 6.
      • * obtížnost je ovlivněna oblibou u salů v dané oblasti u mocnějších úkazů, které vyžadují Obětní rituál (4. a vyšší stupeň).
      • standardní obliba pro cizího druida v oblasti je rovna 5.
      • pokud je stupeň sesílaného úkazu navýšen kvůli nepřítomnosti salů tak, že převyšuje hodnotu dovednosti Vzývání, hod je automaticky neúspěšný.

Vyhodnocení hodu

  • Úspěch = množství úspěchů udává sílu Úkazu.
  • Neúspěch = sala se nepodařilo přilákat (přimět k akci).
  • Botch = sal si vyložil vzývání špatně, nezamýšlený efekt a – 1 k Oblibě u salů v dané oblasti v případě, že se jednalo o úkaz ze 4. a vyššího stupně.

Pokud je vzývání přerušeno (třeba i zraněním) botch neproběhne, prostě se druidovi nepodaří spojit se s místními saly.

Obliba u salů

Pohybuje se na stupnici od nuly do deseti, kde nula značí pronásledovaný a deset označuje miláčka salů. Hraje roli u mocnějších úkazů (4. stupeň a výš). Standardně je pro cizího druida Obliba rovna 5.

  • 0 = pronásledovaný: veškeré hody mají obtížnost o 2 vyšší, nelze vzývat a využívat přírodní talenty
  • 1 = nenáviděný: +3 k obtížnosti při vzývání
  • 2 = nepohodlný: +2 k obtížnosti při vzývání
  • 3 = neposlušný: +1 k obtížnosti při vzývání
  • 4 = postradatelný: -1 kostka při vzývání
  • 5 = nedůležitý: žádné postihy ani bonusy
  • 6 = zajímavý: +1 kostka při vzývání
  • 7 = milý: pomoc ve formě sala nebo jiné myšlenkové bytosti
  • 8 = věrný: -1 k obtížnosti při vzývání (minimálně 6)
  • 9 = oddaný: -2 k obtížnosti při vzývání (minimálně 6)
  • 10 = miláček salů: ochraňován a milován saly

Obliba u salů se mění v závislosti na dlouhodobém působení druida v dané oblasti a jeho vztahu s místní přírodou a saly.

Přísliby

Vzývání je mocný nástroj v rukou druidů a šamanů, ale běžně vyžaduje delší přípravu a plánování. Ve chvíli, kdy kus lesa hoří vlivem magického výbuchu, nebo když se na vás řítí medvědí matka chránící své mladé, jde často o pouhé vteřiny. Proto se druidové i šamani učí a osvojují schopnost uzavírat se saly dohody a tak získat takzvané Přísliby úkazů. Díky tomu mohou uskutečnit přislíbený úkaz za Stupeň úkazu tahů.
Pokud druid uspěje, osloví takového sala, který je schopen poskytnout požadovaný úkaz. Druid se může rozhodnout oslovit mocnějšího sala (pokud má dostatečně vysokou dovednost Vzývání) a tím zajistit delší trvání a oblast vyvolání Příslibu a případně i vyvolání mocnější verze úkazu.

Tímto způsobem jsou schopni díky vhodnému předmětu, který svým složením koresponduje s povahou sala a pochází z oblasti, kde je sal aktivní, po nějakou dobu jednorázově povolat moc konkrétního sala v podobě předem smluveného úkazu. Tento úkaz je vlastně před-seslán salem v daném předmětu. Často právě tento předmět sal druidovi při Příslibu předá.

Druid musí specifikovat konkrétní úkaz, který sal do předmětu vloží. To, jak se daleko s předmětem bude moci vzdálit od místa výskytu sala a jak dlouho onen přislíbený úkaz v předmětu vydrží, udává moc sala a reprezentuje to hod jako u Vzývání. V momentě, kdy chce druid/šaman vykonat úkaz uložený v předmětu, hází si ještě jednou stejný hod. Jeho úspěchy však nikdy nemohou překonat počet úspěchů prvního hodu. Druhý hod může mít jinou obtížnost než ten první v závislosti na jiném výskytu salů případně slabší variantě přislíbeného úkazu, který přislíbil mocnější sal.

Míra úspěchu při prvním hodu na Příslib určuje jeho trvání a velikost oblasti, kde ho lze vyvolat:

stupeň sala vzdálenost od výskytu doba Příslibu
1. PÚ * 100 m PÚ dní
2. PÚ * 500 m 2 * PÚ dní
3. PÚ * 5 km PÚ aldenů
4. PÚ * 20 km 2 * PÚ aldenů
5. PÚ * 100 km PÚ měsíců

Počet přislíbených úkazů je omezen pro stupně úkazů na:

  • st. dosaženého Vzývání – st. úkazu +1
  • tzn.: z nejvyššího stupně maximálně 1 úkaz. S každým nižším stupněm úkazů o další 1 příslib navíc.

Přírodní talenty

Podmínkou pro jejich vlastnění je stupeň Vzývání (V).

Přítel zvířat (V 1)

  • zvířata v druidovi vycítí spřízněnost se zvířecími saly, Vzývání, které obnáší komunikaci se zvířaty, se přičítá jeden dodatečný úspěch. Druida divoké zvíře nikdy nenapadne, pokud může napadnout někoho jiného, nebo pokud není nikým jiným nadpřirozeně ovlivněno.

Člen rodiny (V3, šaman v převleku, Přítel zvířat)

    • konkrétní zvířata (dle převleku) šamana chápou jako jednoho z nich, neútočí na něj, starají se o něj a chrání ho jako jednoho ze svých

W’an (V 1)

  • postava vidí v přírodě neviditelné stezky; k orientaci má obtížnost -1 (minimálně 5), navíc se může pohybovat po těchto stezkách výrazně rychleji a méně se při pochodu po nich unaví.

Zálesák (V 1)

  • postava nalezne v přírodě vždy úkryt a potravu; obtížnost -2 (minimálně 5)

Vycítění přítomnosti salů (V 1)

  • postava dokáže odhalit, že osoba je druidem/šamanem, nalézt významné místo (nalezení posvátného místa = obtížnost -1), nebo spatřit sala
    • hod: Postřeh + Obezřetnost ~ 8

Znalost přírodních procesů (V2)

  • postava dokáže přesněji odhadnout, jak dlouho vydrží stávající projevy 4 živlů, jak brzy přijde konkrétní změna. Může se to týkat i stavu vody v řekách, nebo době, kdy shoří určité území atp…
    • hod: Postřeh + Přežití v přírodě ~ 6 (běžně o 2 vyšší)

Léčitel zvířat (V2, Přítel zvířat)

  • postava má při hodu Ranhojičstvím u bdělých zvířat obtížnost o 1 nižší.

Pěstitel (2)

  • rostliny pod péčí postavy rostou rychleji, více plodí a jsou celkově zdravější.

Přímluva (V 4, Obliba 6)

  • Druid může jinému druidovi zvýšit Oblibu u salů o 1.
  • Šaman druhému šamanovi přičítá 1 úspěch k těm jeho při Ošálení.

Maskování (V 2)

  • pokud postava nechce, lze ho hůře vystopovat a zahlédnout; +1 k obtížnosti

Trpělivost (V 3)

  • postava může vzývat dvakrát déle a tím snížit obtížnost hodu o 1; šaman toto může aplikovat u obou hodů (šálení i vzývání); U příslibů lze použít pouze při prvním hodu.
  • Tento talent se aplikuje po určení stupně Úkazu a před snížením doby seslání za rozdíl stupňů Vzývání a konkrétního úkazu.
  • Lze použít při prvním hodu u Příslibů.

Dávné přísliby (V3)

  • Přísliby vydrží v předmětu dvakrát déle, ale v druhé polovině trvání má na uskutečnění úkazu postava v rámci druhého hodu obtížnost o 1 vyšší.
  • Nelze kombinovat s Přísliby z daleka.

Přísliby z daleka (V3)

  • Přísliby vydrží v předmětu i při dvakrát větší vzdálenosti od revíru sala, který úkaz do předmětu vložil, ale v takovém případě je u druhého hodu obtížnost o 1 vyšší.
  • Nelze kombinovat s Dávnými přísliby.

Kruh Druidů (V3)

  • Druidové mohou žádat saly o úkaz společně a tím získat významnější pomoc od salů (dosáhnout mocnějšího efektu).
  • všichni zúčastnění musí ovládat tento talent a znát konkrétní úkaz
  • druidové takto mohou žádat i o Příslib (pouze první hod)
  • všichni si hází na Vzývání; hod s nejvyšším počtem úspěchů je primární, všechny ostatní hody jsou sekundární pro vyhodnocení
  • sekundární hody které:
    • uspěly = přidávají jeden dodatečný úspěch
    • neuspěly = neovlivňují výsledek
    • měly botch = odebírají jeden úspěch
  • pokud jsou všechny hody neúspěšné, nic se nestalo
  • pokud mezi hody není úspěch a je alespoň jeden botch, platí botch pro všechny
    • nezamýšlený efekt
    • obliba o 1 nižší pro všechny v případě, že byl žádán úkaz ze 4. a vyššího stupně
  • lze použít talent Trpělivost, pokud ho mají všichni ze zúčastněných

Vůle přírody (V 4, druid)

  • druid dokáže v důležitých momentech (určuje Vypravěč) vycítit vůli mocných salů a pokud dopomůže k jejímu naplnění, vzroste jeho obliba o 1 na dobu, kterou určuje vypravěč.

Šamani

Ti nedosáhli takového poznání salů jako druidové, nejde u nich o to, jaký se saly mají vztah, spíše jen o to, co na konkrétního sala platí a co ne.
Neúspěch v jejich ošálení (viz níže) však může mít fatální následky a tam, kde byl šaman dotyčným salem usvědčen z klamu, na taková místa se raději šaman nevrací. Může se samozřejmě snažit sala znovu ošálit, ale měl by to zkoušet jiným způsobem.

Ošálení

Šaman, pokud nemá se saly kladný vztah a chce po nich něco, co by normálně neudělali, musí je ošálit. To často znamená nějakou přípravu, která stojí další čas.

  • Důvtip + Přežití v přírodě ~ 7

Vyhodnocení hodu:

  • Úspěch = násobné zkrácení přípravy na ošálení (1. stupeň = 10 minut; 2. = 1 hodina; 3. = 5 hodin) a následuje hod na Vzývání.
    • příklad: šaman hodil 4 úspěchy na přípravu v rámci úkazu ze 2. stupně. Doba přípravy na ošálení bude trvat 15 minut (1h / 4).
  • Neúspěch = šaman zvolil špatný přístup a nemůže se ani pokoušet o vzývání.
  • Botch = salové prohlédli šamanovi triky a mohou mu dát za vyučenou.

Pokud je Ošálení přerušeno vnějším faktory (zranění, vstup cizí osoby atp.), nastává automaticky neúspěch. Pokud dojde k významnému přerušení (určuje vypravěč), může nastat botch.

Napsat komentář